تلفن های همراه و ارتباط آن با بی خوابی

یکی از مهم‌ترین علل کم‌خوابی یا اختلال خواب در عصر حاضر، نور صفحه تبلت ها و تلفن‌های همراه است. متخصصان معتقدند افرادی که پیش از خوابیدن از تبلت یا وسایل الکترونیکی مشابه استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که پیش از خوابیدن کتاب مطالعه می‌کنند کمتر احساس خواب آلودگی کرده و زمان بیشتری برای به خواب رفتن نیاز دارند.

همچنین این افراد هنگام صبح به سختی می‌توانند از خواب بیدار شوند. به گفته پزشکان نور ساطع شده از این وسایل الکترونیکی میزان ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) را که به طور طبیعی در هنگام غروب افزایش یافته و هنگام خواب به بالاترین میزان می‌رسد را پایین می‌آورد.

متخصصان دانشگاه‌ هاروارد پس از یک بررسی اظهار داشتند: «در صورتی که چند ساعت پیش از خوابیدن از تبلت و وسایل مشابه استفاده شود، نور ساطع شده از صفحه‌ی این وسائل در کیفیت خواب خلل ایجاد خواهد کرد».

به گزارش واحد تحقیقات شرکت وگال، به نقل از هلث دی نیوز (Health day news)، در این بررسی از شش فرد بزرگسال درخواست شد برای مدت پنج روز حدود چهار ساعت پیش از زمان خواب، کتاب الکترونیکی مطالعه کنند. در مقابل از شش نفر دیگر نیز خواسته شد در این مدت کتاب چاپی مطالعه کنند. نتایج مشاهده شده به این ترتیب بود که شرکت کنندگان گروه اول در مقایسه با گروه دوم دیرتر به خواب می‌رفتند. همچنین در بررسی انجام شده از نمونه خون گروه اول مشخص شد افزایش طبیعی سطح هورمون ملاتونین در آنان یک ساعت و نیم به تاخیر می‌افتد. تاخیر ایجاد شده در به خواب رفتن این افراد نیز موجب اختلال زمان خواب و همچنین ایجاد عوارض بد خوابی و کم‌خوابی شده بود.

«ماریه چانگ» متخصص ارشد این مطالعه گفت: «نور حاصل از این وسایل می‌تواند پیامدهای جدی بر خواب و سطح هوشیاری داشته باشد که عواقب آن نه تنها هنگام استفاده از این وسایل بروز پیدا می‌کند، بلکه تا روز بعد نیز ادامه خواهد داشت».

متاسفانه امروزه استفاده روز افزون و بیش از اندازه از تبلت و تلفن های همراه، بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده و منجر به اختلال در خواب آن ها شده است. استفاده از این نوع وسایل علاوه بر تاخیر در به خواب رفتن انسان منجر به ایجاد استرس و فشارهای روحی در طول خواب شده که علاوه بر ماندگاری خستگی‌های ذهنی و روحی روز گذشته، عواقب و پیامدهای زیادی همچون اختلال در حافظه و کاهش سطح هوشیاری آنها را در پی خواهد داشت.

توصیه متخصصان این است که مدتی قبل از خواب حتی الامکان از این وسایل دوری کنید، تا خوابی راحت، آسوده و به موقع داشته باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *