رویای شفاف

کابوس های شفاف یا رویاهای شفاف آزاردهنده

همه ما تجربه رویاهای عجیب و غریب را داریم اما بعضی اوقات این رویاها با کابوس همراه می شوند ، در نتیجه استرس و وحشت آن باعث به هم خوردن آرامش خواب ما شده است. بیش از 50 درصد بزرگسالان شب ها کابوس یا خواب هایی با وضوح بالا می بینند. حالت دوم به عنوان رویاهای شفاف شناخته می شود و می تواند چنان زنده باشد که شما بعد از بیدار شدن احساس کنید واقعا به وقوع پیوسته است. گاهی شما در این حالت استرسی بیش از حد را تجربه می کنید مانند رویایی که به جلسه خیلی مهم دیر می رسید و همه درها قفل هستند، یا در حالی که در یک مهمانی شرکت کرده اید و متوجه می شوید که هیچ لباسی به تن ندارید.

از آنجایکه رویاهای شفاف بسیار واقعی احساس می شوند ممکن است باعث آشفتگی روحی شما شوند. درباره این رویاها بیشتر بدانید و نکاتی را برای خواب بهتر یاد بگیرید.

خواب شفاف ممکن است با نارکولپسی همراه باشد. (میل غیرطبیعی و شدید به خوابیدن در طول روز را نارکولپسی گویند. این نوع اختلال نوعی مشکل عصبی است که فرد در طول روز دچار حملات خواب می‏شود به شکلی که ناگهان به خواب می‏رود). بسیاری از مبتلایان به این شرایط ، از رویاهای بسیار واضح و عجیب و غریب و واقعی احساس می کنند که آن را زندگی واقعی احساس می کنند.

 چرا REM اهمیت دارد؟

دلیل رویاهای شفاف و واضح در شب در افراد مبتلا به مواد مخدر ممکن است مربوط به مرحله ای از خواب به نام REM یا حرکت سریع چشم باشد. فرد مبتلا به مواد مخدر اغلب به سرعت وارد این مرحله رویای عمیق می شود ، به این معنی که او این شانس را دارد که در مدت زمان کوتاهی یک رویا شفاف را تجربه کند.

چگونه از کابوسهای خود نجات پیدا کنیم؟

اگرچه شما نمی توانید رویاهای شفاف را کنترل کنید ، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش احتمال وقوع آنها انجام دهید. به عنوان مثال ، یکی از عوامل افزایش ابتلا به کابوس ها  نداشتن خواب کافی است ، بنابراین حتما در ساعت معقول به اتاق خواب خود بروید و با فراهم کردن بستر خواب مناسب به همراه سرد و تاریک کردن فضای اتاق برای خواب خوب آماده شوید. یک راه آسان برای کاهش احتمال رویاهای شفاف در شب پیروی کردن از برنامه ای منظم برای زمان خواب است.

با وجود آنکه درمان قطعیی برای نارکولسپی وجود ندارد و نمیتوانید از وقوع آن به همراه رویای شفاف جلوگیری کنید اما روشهایی برای بهبود خواب شما وجود دارد.
در نظر داشته باشید که روزانه چرت بزنید ، ورزش منظم را در برنامه روزمره خود قرار دهید و ازمصرف مواد نیکوتین دار و الکل پیش از خواب خودداری کنید. اگربه نظر رسید که هیچ یک از این تغییرات در سبک زندگی برای بهبود خوابتان کمک نمی کند ، با پزشک خود در مورد تجربیات خود صحبت کنید تا ببینید که آیا روش های پزشکی دیگری برای درمان آن وجود دارد یا خیر.

WhatsApp
Telegram

شما نیز می توانید با نوشتن نظر و دیدگاه خود ما را در بهبود مقاله به ما کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست