WhatsApp
Telegram
به چه مقدار خواب نیاز داریم؟

همه ما لحظات خوابیدن و لحظات پراز آرامش آن را دوست دارم. اما باید توجه داشته باشیم که خوابیدن بیش از حد نگران کننده و باعث بروز اختلالاتی در بدن ما خواهد شد.
خیلی از افراد پس از یک هفته کاری عادت دارند روز های تعطیل خود را بیشتر در رختخواب سپری کنند و از زمان استراحت خود لذت ببرند. اما آیا می دانستید صرف زمان بیشتراز حد توصیه شده می تواند بر سلامتی شما تاثیر منفی گذارد؟

خواب زیاد می تواند بر متابولیسم بدن شما تاثیربگذارد

مدت زمان مناسب برای خواب ، درسنین بزرگسال بین 7 تا 9 ساعت از شبانه روز ایده آل است. افزایش مدت زمان خواب، در بزرگسالان نشان دهنده اعلام خطر برای سلامتی شخص است.
افراد با عادت خواب طولانی مدت ، ممکن است با خطرهایی مانند چاقی، سردرد، کمردرد و یا بیماری های قلبی مواجه  شوند. طبق مطالعات جدید انجام شده بر روی افراد مختلف با رده سنی بزرگسال ، پرخوابی می تواند بدن را در معرض مشکلات متابولیک قرار دهد.

بیشتر در مورد تاثیر خواب زیاد بر متابولیسم بدن بدانید

طبق تحقیقات صورت گرفته برروی گروهی بیش از 130000مرد و زن در سنین 40تا 69 ، دریافتند که خواب بیش از 10 ساعت مانند خواب کمتر از 6 ساعت ، با سندروم متابولیک و نشان دادن علائم آن ارتباط دارند.

علائم سندروم متابولیک

افرادی که دارای سندورم متابولیک هستند حداقل سه مورد از علائم زیر را بروز می دهند.
چربی بیش از حد در قسمت وسط بدن، فشار خون بالا، سطح پایین HDL یا کلسترول خوب، قند خون ناشتا، سطح بالای تری گلیسیرید.
در این مطالعه 29% از مردان دارای سندروم متابولیک و 25% از زنان علائم آن را نشان دادند. هنگام خواب تفاوت های قابل توجهی بین جنس های زن و مرد از لحاظ سوخت و ساز بدن مشاهده شده است. به طور مثال در زنان با مدت زمان خواب کمتر از 6 ساعت ، ممکن است چربی شکمی بیشتر را نسبت به افرادی که ساعت خواب بیشتری را دارند ، مشاهده کنند در حالی که مردان با مدت زمان خواب کمتر از شش ساعت ، از علائم سندروم متابولیک کمر بزرگ را مشاهده می کنند.
زنانی که خواب 10 ساعته یا بیشتر دارند خطر ابتلا به سندروم متابولیک در آنها افزایش یافته در حالی که در آقایان موجب بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود.

عوامل موثر بر خواب آلودگی روزانه

احساس خواب آلودگی با وجود داشتن مدت زمان کافی برای خواب مناسب ،در افراد می تواند متفاوت باشد . تغییر سبک زندگی، برنامه جدید کاری، جابجای شغلی، افزایش ورزش بدنی می تواند منجر به خواب آلودگی در طی روز شود. اما ممکن است در اثراختلال به آپنه، که منجر به خواب نامناسب و در نتیجه خستگی در طی روز شود. عوامل متعددی برای خواب آلودگی افراد می توان ذکر کرد ، به جز موارد ذکر شده، عواملی چون، پارکینسون، افسردگی، اضطراب، عفونت و اختلالات دستگاه گوارش می توان نام برد. اگر در طول روز خواب آلودگی زیادی را تجربه می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید و با بیان جزئیات بیشتر و توضیح کامل ، حال خود را شرح دهید تا برای تشخیص بهتر به پزشک کمک کنید و در نتیجه بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند.

شما نیز می توانید با نوشتن نظر و دیدگاه خود ما را در بهبود مقاله به ما کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
×

سلام!

با کلیک روی لینک زیر با ما آنلاین در ارتباط باشید.

× گفتگو در واتس آپ