کاربرد انواع بالش ها و تاثیر آن بر خواب

کاربرد انواع بالش ها و تاثیر آن ها در خواب

احتمالا با افرادی که به بالش مخصوص خود عادت دارند رو به رو شده اید. این عادت باعث می شود تا آن ها بدون بالش خود دچار بد خوابی و گاهی بی خوابی شوند. به گفته آنها  خواب خوب شبانه را مدیون آن هستند . یکی از متخصصان حوزه خواب دانشگاه هاروارد می گوید: “هر چیزی که باعث راحتی شما می شود، احتمال داشتن یک خواب خوب شبانه را افزایش می هد.”

تولید کنندگان کالای خواب برای بالش های خود مزایایی را ذکر می کنند . اما این ویزگی ها نمیتواند آرامش و راحتی شما را در هنگام خواب تضمین کنند و گاهی بالش ها باعث اسیب هایی به فرد نیز می شود. …

آسیب های ناشی از بالش نامناسب

متخصصین فیزیوتراپ بر این عقیده هستند که نحوه غلط قرار گیری سر و گردن نسبت به بدن در طولانی مدت باعث ناراحتی و درد می شود. یکی از بدترین حالت های قرار گیری سر و گردن خم شدن آنها به طرفین به صورت طولانی مدت است. بنابر گفته آنها “بالش های خیلی نرم یا خیلی سفت منجر به اسیب و در گردن می شود”

به عنوان مثال ، اگر شما در حالتی که به پلو خوابیده اید و از بالش نرمی استفاده کنید که گودی گردن شما را به خوبی پشتیبانی نکند ، سر شما به پهلوی شما خم خواهد شد . اگر هنگامی که به روی شکم خود دراز کشیده اید، موقعیت گردن و سر شما رو به عقب خواهد بود. در چنین شرایطی اگر از بالش سفت استفاده کنید سر شما به عقب برمیگردد و باعث اسیب جدی به گردن شما خواهد شد. به همین ترتیب ، خوابیدن به پشت روی بالش بیش از حد سفت ، گردن فرد را به جلو خم می کند و این فشار باعث درد و ناراحتی در ناحیه گردن می شود.

بالش می تواند عمل اکسیژن رسانی CPAP را مختل کند

برای افرادی که دچار آپنه خواب هستند – حالتی که نفس کشیدن در خواب به طور مرتب متوقف می شود-  بالش ها می توانند در نحوه تنفس شما با CPAP مداخله کنند و عملا عملکرد دستگاه را پایین آورند.

CPAP حالتی از دستگاه جریان هوای مثبت است که فشار هوای ملایمی را به صورت مداوم اعمال می کند تا راه تنفس هوایی بیمارانی که خودشان می توانند بی اختیار نفس بکشند را باز نگه دارد.

طراحی بالش های مخصوص می تواند به افرادی که از ماسک CPAP استفاده می کنند کمک کند و مانع از بسته شدن بریدگی های آن می شوند.

رفع مشکل کم خوابی به وسیله بالش

نداشتن خواب در هنگام شب عواقبی را به همراه دارد. چنین مواقعی بدن شما برای رشد عضلات، ترمیم بافت و سایر کارکردهای مهم بدن که در هنگام خواب اتفاق می افتد، زمان کمتری دارد. کمبود خواب می تواند بر خلق و خو، مهارت های تفکر و اشتها تاثیر بگذارد. کمبود مزمن خواب باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون بالا، و بیماری های قلبی می شود.

از طرفی بالش ها با امکانات ویژه  می توانند به رفع بعضی از مشکلات مانند سوزش سر دل کمک کند. مدیر آزمایشگاه خواب وابسته به دانشگاه هاروارد می گوید: “در میان تغییرات زندگی ، بالا بردن و تغییر زاویه سر تا 30 درجه نسبت به بدن در هنگام خواب ، می تواند به این امر کمک کند.”

خوابیدن به حالتی که قسمت فوقانی بدن شما زاویه دار باشد می تواند در کاهش علائم سینوزیت موثر باشد و ممکن است از بروز سرگیجه (که عامل آن از بین رفتن کریستال های ریز گوش داخلی است) جلوگیری کند

معرفی بالش های مناسب

پیدا کردن بالش مناسب دارای اولویت برای شخص است. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ، شما گزینه های زیادی دارید: بالش هایی که قابلیت انطباق پذیری با سر و گردن شما دارند (فوم حافظه دار هوشمند) ، باعث احساس خنکی می شوند، رطوبت موجود در خود را از بین میبرند، یا  دافع حشرات و گرد و غبار هستند (که برای افرادی که آلرژی دارند مناسب است).

با تلفیق تکنولوژی در کالای خواب ، بالش هایی طراحی شده اند که عادات خواب شما را شناسایی کرده و شما را با موسیقی بیدار می کنند .

استفاده از مواد سنتی مانند پر، پنبه و پشم  به دلیل محبوبیت نیز باعث تولید بالش هایی با ویژگی های خاص خود شده اند. بالش های تولید شده به وسیله پر با فرم سر شما مطابقت پیدا کرده و دافع حشرات و گرد و غبار هستند اما می توانند گرم باشند و گران قیمت. بالش های تولید شده با پنبه، پشم یا پنبه مصنوعی ارزان تر هستند، با این حال هوا و رطوبت را از خود عبور می دهند بنابراین نمی توانند در مقابل ورود گرد و غبار و حشرات مقاوم باشند.
سفتی بالش را به خاطر داشته باشید . افرادی که به پهلو می خوابند برای پشتیبانی گردن و سر خود به بالش های سفت و بلند نیاز دارند. بالش های مستطیلی با پانل های جانبی می توانند کمک رسان باشند. افرادی که از کمردرد و مشکل معده دارند بهتر است از بالش های نازک تر و نرم استفاده کنند. هدف موقعیتی است که شما احساس راحتی را در هنگام خواب داشته باشید. متخصصین این حوزه می گویند: ” سعی کنید از بستری استفاده کنید که ستون فقرات شما را پشتیبانی کند و در حالت S حفظ شود.” برای این منظور روش ها و وسایل مختلفی پیشنهاد شده است. با این وجود مشکلات بهداشتی مانند سندروم پاهای بی قرار یا آپنه خواب را از بین نمی برند. تنها راه رفع اختلالات خواب ، مراجعه به پزشکان متخصص است و گذراندن دوره درمانی مناسب خود است.

برگرفته از سایت مقاله “آیا بالش شما به سلامتی شما آسیب می رساند؟”

WhatsApp
Telegram

شما نیز می توانید با نوشتن نظر و دیدگاه خود ما را در بهبود مقاله به ما کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست